torsdag 2 oktober 2014

Jag är svampig.

Nu är det min favoritårstid äntligen. Hösten! Då finns det sjukt mycket svamp i skogen, och jag som älskar svamp plockar mängder just nu. Tycker svamp är en sån sak som känns lyxigt även om man inte har några pengar, så blir allt roligare. Och jag är nästan manisk när jag plockar. Och mycket blir det. Här är lite av det vi fått i år!
Hemma i karlskrona plockade vi fårticka, som nu är torkat och lagt i burkar. Fårticka är en mycket cool svamp. Den brukar kallas fattigmanskött, då man kan tillaga den precis som kött och den tar smak utav kryddorna och blir "köttaktigt". Jättebra för den fattiga studenten. Vi hittade ca 3 kilo, Helt okej! ;)
Trattkantareller. Dessa plockades antingen med Carro och Emil Eller Alexandra. Vi fick extremt mycket båda gångerna, så jag är osäker faktiskt!

Detta är en svamp jag undrar vad det är. Den växte i massor, luktar asgott, men vi hittar inte vad det är. Jätteirriterande då både mamma och jag tror det är en ätlig svamp. Menmen, sökandet fortsätter.
Lite gulingar :)

Jag och Alex hittade ca 3 kilo fjällig taggsvamp, som vi rensade och la in i lag. det har jag aldrig gjort innan så det var spännande. Skall användas istället för lingon och gele!
Soppjakt! 
(Nej Carro, INTE snoppjakt!)
Närbild på den hemliga svampen.

Detta är början till min hemgjorda svamptork som för övrigt är jättebra! Ramen är begagnade tavelramar, spännena är tagna från gamla väskor som jag slängt, nätet är en spetsgardin från loppis, och banden är knåpat juteband. Det tog för övrigt en evighet att få allt band klart!
Och såhär blev den när den var klar! Förutom snörena som hänger ned då!

Lite trattisar!

Mammas och min gemensamma soppjakt. Massa karljohan, björksopp och brunsopp. Bara renset vägde 7 kilo, så då kan ni ju fundera över vad detta vägde!
Fjällig taggsvamp, så jävla vacker!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar