onsdag 15 oktober 2014

En mycket blodig dag!

På arbetsförmedlingen i morse ringde Christoffer och undrade om jag ville ha älgklövar, och jag menar, vem tackar nej till det?
Så direkt efter AF åkte jag ut och plockade åt mig lungor, hjärta, revben, kött, 3 klövar och tungan till Stacey, ja och till mig.

Det längst till vänster är lunga och hjärta, till höger skinn, klövar, huvud (som inte syns nu) och revben i mitten

Stacey var nöjd.
Hjärtat tog jag hem och rengjorde, skar bort de yttre hinnorna som var skitiga och sedan skurit upp och tömt på blod. Jättefint hjärta verkligen.
Fördelen med hjärtat är verkligen att alla hinnor utanpå skyddar det sjukt bra. Även om det blir skitigt. Är liksom bara att först skölja och sen skära bort det yttre liksom.
Imon ska vi äta det, har hittat ett recept som jag vill testa.
Älghjärtsgryta med kantareller <3
Här är tungan, den kommer på julbordet i år! Mycket spännande då jag aldrig ätit det innan, ska vara gott antingen till mos eller som pålägg. 
Här är det som blev kvar av lungor, strupe, köttbit och så till Stacey. Vaccumförpackat i lagom delar. Här har jag äntå gett bort kanske 5 påsar till Therese och hennes vovvar, fick liksom inte plats med mer. Sen blev det till att kapa klövarna som var med hela nedra benet kvar, och var ca en meter långa. Blev lite jobbigt att ha dem i frysen så! 
Vår hund är verkligen bortskämd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar