Jag går som sagt en rallylydnadskurs nu på hösten och jag känner mig väldigt kluven till den. Jag och Stacey fattar ju sjukt snabbt vad vi ska göra. Och trots att vi aldrig gjort detta innan så går det riktigt bra. Men. Jag har lärt in allt själv. Och det är helt okej, men kanske inte när man är på kurs.
Vår kursledare är sjukt dålig. Hon kan rally definitivt, men hon kan inte förmedla det alls. Hon älskar sin egen röst och pratar jättelänge om saker som är irrelevanta, alternativt så säger hon samma saker som hon redan sagt. Hon är sjukt virrig. Hon har med sin egna hund, vilket visserligen är bra för då kan hon visa momenten. MEN, hon fortsätter att träna sin hund framför oss och visar saker som inte är på vår nivå eller saker som ens är relevanta.
Vi är tre stycken ekipage i min grupp. TRE! Förra gången vid en övning glömde hon bort mig och stacey. Jag fick liksom: "ehhh, kan du gå igenom detta med mig för du glömde mig här...." Vilket kan vara förståeligt med 6-7 ekipage, men vi är som sagt 3. Det ösregnade även under hela träningen, och medan hon visade de andra momenten vid skyltarna så gick jag runt och tränade allt utan skyltar, då jag liksom tyckte att Stacey behövde dels få aktiveringen och dels så skulle hon frysa om hon stod stilla. Plus så är det ju lite värdelöst att betala 600 kronor på att stå stilla. Hade jag inte övat "mellan" övningarna så hade vi max haft effektiv träning i 5 minuter, på 2 och en halv timme. Det känns inte okej. Och det var ju inte så att hon uppmuntrade att vi skulle träna medan vi väntade, utan hon verkade snarare tycka att det var jobbigt att hålla reda på mig och de andra samtidigt. Jag gick lugnt med stacey, var tyst när vi tränade för att vi inte skulle störa de andra, och jag var tio meter ifrån för att inte vara för nära.
Gaaah. Har ingen lust att varken betala medlemsavgift eller kursavgift just nu. Försökte betala med för en vecka sen via internet, men de hade lämnat ut fel kontonummer, så det gick inte så bra. Man kan inte dra sig ur efter två möten och slippa betala va? Känner liksom inte att det är givande, alls. Plus att en av de andra hundarna hela tiden gör utfall mot de andra hundarna, och ägaren kan inte hålla i hunden. Känns stabilt, den hunden är där stacey var när jag fick henne, men 30 kilo tyngre. Känns som att de borde börjat i en annan ände. :(
Något som dock känns BRA är att Stacey sköter sig exemplariskt. Fantastiskt följsam, lättlärd, skiter i de andra hundarna trots då den stora hunden som gör utfall. Vi laddade hem en rallyapp med så vi lär oss massor hemma nu, vilket känns sjukt kul. Är synd att kursen är så B för detta är verkligen något vi potentiellt skulle kunna tävla i. Hon älskar det liksom! Och jag gillar det.
Men vad ska jag göra?