lördag 21 november 2015

Första uteritten med Norton! Och bus med Blizzy!

Idag har verkligen haft en underbar hästdag! Först tränade jag och Mirre Blizzan. Hon lärde mig hur jag får henne att backa när jag står en bit ifrån henne, vilket jag haft problem med innan! Blizzan var jätteduktig men lite tjurig! Och så var det lite drygt att det var halt med, men gud vad underbart väder det var!
Hon blev ganska trött i huvudet ganska fort, vilket säkert skyndades på med i och med att hon inte känner Mirre! Och den där mirre var allt lite jobbig som skulle lära henne nya saker! ;-)

Sedan när hon var klar så fick hon sin mat och var sjukt nöjd. Tog på Norton en massa reflexer så att han såg ut som en julgran! 😊 men han tyckte att jag var lite tråkig som bara skulle pyssla och klä på innan vi kom iväg. Han var grymt pigg! Tog en skrittrunda på gräsvägarna här omkring, med lite trav! Lite öm är han i hovarna fortfarande men det är en stor skillnad mot i somras! Han är lite stel i vänstersidan med men det ska nog ordnas med träning, strechning och equiterapeut!

Både han och jag var jätteglada och även om vi tog det lugnt så var han lite svettig på halsen när vi kom hem. Eftersom han hår utan täcke i hagen så torkade jag honom noga efter. Han hade sitt tork-täcke på sig medan jag stretchade, sedan gned och masserade jag honom en bra stund! Lite fuktig var han fortfarande men jag tror det är lugnt!

Tycker det där är lite svårt. För jag vill att han ska sätta bra päls själv och slippa täcke, men sen samtidigt blir han ju lite svettig, även om han jobbas lugnt! Pälsen har ju verkligen börjat växa sig tjock nu och när kylan droppar så bör den växa mer, speciellt då han får tillskott sen i september för att främja päls och hovtillväxt!  Hmm. Men man får väl helt enkelt ta det lite lugnt, och när kondisen förbättras så svettas han ju inte lika mycket!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar