fredag 10 februari 2017

Stackars Norton!

I onsdags kväll fick jag ett meddelande från Anna att Norton betedde sig konstigt. Då jag höll i föreläsning tog det ett tag innan jag kunde åka ut och kolla liten pojke. Under tiden hade Anna och Carro varit där och känt på han. De fick inte lyfta höger fram och han haltade stapplande. 
När jag kom ut konstaterade jag att han stapplade men verkade ändå ganska pigg. Ringde jourveterinär som tyckte att jag skulle avvakta tills i morgon. 

Så igår drog jag tidigt från jobbet för att få ut veterinär så att han skulle få en ordentlig genomgång. 
Vi fick inte lyfta höger hov och hans högra kota var svullen. Han har rejält ont min lilla pudel och veterinären tror att han har fel i vänster hov och för att avbelasta det benet har han då överbelastat högra frambenet. Han verkar som att han haft svårt att ta sig mellan maten och vattnet och därmed även gått ner lite i vikt. Och saken blir ju inte bättre av att det är halt i hagen, som han tycker är jätteläskigt! 

Så Lone (veterinären) ordinerade boxvila i tre dagar med smärtstillande och översyn. Han ska även få våt-varmt omslag om vänstra framhoven då hon misstänker att det kan vara antingen en hålvägg som gör ont, eller en hovböld som inte kommit ut än. 
Han blev lugn ganska fort i boxen, tror han varit ganska stressad av att ha ont och dessutom känna att han inte fått i sig tillräckligt med varken vatten eller mat. 



Här ser man att han avlastar vänster fram, Lone trodde att det var utsidan av hoven som spökar och det syns även på hur han står. 

Ingen glad pålle... :'(

Jag har ju aldrig gjort ett våt-varmt omslag innan, men det blev ganska bra. 
Dock satt det inte kvar i morse när jag åkte ut för att ge Norton mat och vatten. 
Fast övning ger färdighet. 



En nyvaken häst mötte mig i morse som tyckte han skulle få mera mat NUUUU! 


På söndag ska jag höra av mig till Lone och berätta hur det går. Nrton ska kanske få komma ut då i en liten hage några timmar så han får röra (lite) på sig. Och våt-varmt omslag ska han ha kanske i upp till en vecka. En gång varje dag men inte dygnet runt. 
Och smärtstillande i till att börja med fem dagar. 

Hoppas han blir frisk fort så att han kan få komma ut till flocken igen :(
Så orolig för min fina pojke... <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar