lördag 4 februari 2017

Start stopp och backning! Inridning med Blizzy!

Idag kom Emmelie igen! 
Vi red nästan samma runda som förra veckan men lite kortare bort mot vändplatsen då det var lite isigt! Sedan när vi var på väg tillbaka igen så red vi istället rakt fram för att Blizzan inte ska vänja sig vid att svänga hem direkt!

Hon var väldigt pigg idag men samtidigt otroligt fokuserad! När jag skulle hoppa upp så parkerade jag henne och gav Emmelie grimskaftet. Sedan stod hon blickstilla ända tills jag hoppat upp. Backade ut henne och gick iväg. Chimall stod utanför med Carro och fick mat vilket Blizzy inte kunde brytt sig mindre om! Helt otroligt! Vi snackar liksom om hästen som blir extremt svartsjuk när någon annan får mat. Hon bara struntade i det, tvekade kanske fem steg och sedan skrittade hon på med frisk fart!


Älskar att hon har ett öra bak för att kolla mig men det andra spikrakt framåt!




Eftersom det var lite isigt idag så tog vi det lugnt och lät bli att trava! Det var inte så halt för Blizzy men Emmelie halkade till några gånger. Och Blizzy som är van vid att få hålla upp mig när jag halkar och leder henne kollade direkt till Emmelie så att hon var bra. Så varje gång Emmelie hojtar till så saktade Blizzy ner och kollade så Emmelie var okej... Så roligt! xD





I och med att det var halt så var det ju ett perfekt tillfälle att träna start, stopp och backning. Och hon klarade allt galant som om hon inte gjort annat! Blir verkligen så stolt över min flicka! 

Varje gång vi stannar så vänder hon huvudet såhär och frågar mig om det var det jag menade! xD



Sen idag gjorde vi något som Blizzy hatade! Emmelie fick gå på höger sida istället för vänster! Och det var INTE okej. Skitsur blev hon och visste inte alls hur hon skulle hantera detta. 
Alltså var vi ju bara tvungna att träna på att gå på "fel" sida! 



Vi filmade även när vi gick runt Emmelie så att Blizzy hamnar fel, Blizzys reaktion är askul och man får även se hur hon "reagerar" när hon blir lite orolig! Det är inte så mycket till reaktion men då får ni se typ det "värsta" hon gör...  



Det var ett riktigt bra träningspass även om det var väldigt enkla saker vi ändrade på. Känns bra att start stopp och backning sitter så pass bra som det gör med. För start och stopp är i allafall enligt mig det viktigaste att hästen kan. Sitter inte det så ska man inte gå vidare liksom!
Imon blir det träning igen om inget konstigt händer! Fattar ni hur KUL detta är?
Älskade Blizzy <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar