måndag 1 maj 2017

Första galoppen på film!

Idag var jag, Simon och Emmelie ute för att träna Blizzan. Trots att vi festade till ett inatt så kändes det helt okej även om jag med all rätt var lite sliten. Hon busade lite vid uppsittning men ganska snart fick jag ändå hoppa upp. 

Hon har börjat att vara ganska taggad när man ska iväg så hon tycker vi är skittråkiga med att få henne i rätt position. Men förhoppningsvis slutar hon snart med detta. 



Vi har fokuserat ganska mycket på att utsätta henne för nya saker så att det inte blir på rutin nu. Idag var Emmelies hund Nova med som Blizzy aldrig träffat. Så hon sprang lös framför, bakom, bredvid. Blizzy tyckte det var lite läskigt en gång men ni ser ju öronen på bilden här över. Hon har fokus på var Nova är men är inte orolig alls. 


I backen som kommer lite längre fram här skulle jag bara ta och trava uppför, men Blizzy tyckte vi skulle galoppera, så jag skänklade henne och vi fick till en heeeelt underbar galopp upp för backen. Simon filmade och fick med nästan allt på film. Han lyckades att stänga av och sätta på filmkameran men ändå! Det var också den första ordentliga avsaktningen på mitt kommando från galopp! 



Här står vi och pustar ut efter galoppen. 
Det var nästan 20 grader varmt idag så min lilla flicka var lite trött...









Sen gick vi in i skogen och skulle träna lite backträning. Bara det att jag hade en JÄTTEPIGG och TAGGAD ardenner som tyckte livet var hellatjo och bara ville fortsätta trava och galoppera backe upp och backe ner. Jag tyckte inte det var en bra ide, så vi tog faktiskt på grimskaftet här så att Emmelie skulle kunna bromsa om inte jag kunde. xD














Uppåt gillar vi båda två, Blizzy småpep lite som när hon är busig och det var ju ingen grej. Nedåt var däremot lite läskigare. Nu är det ju inga gigantiska backar men från ryggen KÄNNS det högt!



Men Blizzan tog det ändå väldigt försiktigt trots att mattes kroppsvikt hamnar konstigt ibland.






 När vi kommit ner så tyckte jag det räckte. Vi var absolut högst 5 minuter i skogen, men jag kände att hon var trött i huvudet och jag i kroppen. 



Vi red ut på vägen istället och bort från stallet. Hon blir ju ganska sur när man vänder hem, för hon vill verkligen fortsätta att träna. Så då fick hon lite som belöning att vi gick lite till. På raksträckan här travade vi med Simon även om det är Emmelie på bilden. Ville känna att övertaggningen som kom från galoppen och skogen var ordentligt borta. Men traven var lugn och fin så då kopplades vi loss igen. Det var lite kul i traven här med för Nova var framför oss, och när vi travade ropade Emmelie på henne. Nova springer mot oss för Emmelie är bakom och när hon är tre meter framför så ger hon upp ett glädjeskall. Tänkte i mitt stilla sinne att nu kommer Blizzy bli rädd... Men nej... 
Ingenting...  
 







Sen tränade vi mest lite trav och att hon ska lyssna till halter. Vilket hon gör. Mycket stå stilla har det varit så hon lär sig det ordentligt. 


Sista backen hem travade jag i förväg uppför. Hon bjöd till galopp men jag korrigerade henne så hon inte skulle rusa iväg. Så travade vi snabbt, men lugnt upp för backen. Känns skönt att även om det roligaste i världen är att galoppera så kan man ändå lyssna på att man inte alltid ska! <3


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar