tisdag 6 juni 2017

Uteritterna har börjat! Film på galopp!


Nu har vi sedan en vecka tillbaka ridit Blizzy till betet i sällskap av Emmelie, Mini, Emmelies mamma på Pickaboo och Simon på marken. Största delen gick Simon och ledde mig då vi skulle gå på vägen lääänge och Blizzy har inte innan mött så mycket bilar osv, så vi ville vara på den säkra sidan. Blizzan dock stuntade verkligen i ALLT! Bilar-inga problem. Vattenspridare- inga problem. Kor-inga problem. Cyklar, robotgräsklippare, ja allt var lugnt. Det läskigaste vi mötte var vita betongsuggor, som stod still... xD Typiskt Blizzy! 

Hela ritten till betet tog en och en halv timme i underbart solsken!

 Sedan dess har vi börjat rida ut utan ledare. Simon är med på marken och håller i när jag hoppar upp och tar kort och filmar. Det känns väldigt tryggt att han är med verkligen, men nu är vi mer självständiga. Också väldigt mysigt att få dela ridturer med min man. Och jag tror han gillar det lite i allafall! ^^



Första uteritten var i lördags. 
Jag, Carro och Linnea (och för övrigt YAYYYYY att Linnea är tillbaka!!!!!) tog ut Blizzy, Norton och Chimall och gjorde i ordning dem. När vi skulle hoppa upp blev jag asnervös då det inte fanns något på stallplanen att hoppa upp på, och Blizzy blev stressad. Slutade med att Simon tog Blizzy och sa till mig att "Nu skärper du dig och följer efter så hoppar vi upp från en sten i skogen..."
Sagt och gjort. 

När jag väl kommit upp så gick det hur bra som helst. Vi skrittade, travade och galopperade minst tre gånger. Och det var liksom för att Blizzy har sjukt lätt att falla in i galopp, så jag fick liksom hålla in henne en del! Förutom att jag ballade ur i början var det den första RIKTIGA och bra uteritten vi haft! Blizzy är en klippa och när Norton tyckte att en stor sten var JÄTTELÄSKIG så gick Blizzy förbi den som ingenting!










Både Chimall och Norton var riktigt avslappnade på rundan och det var verkligen jätteskönt!

De tre musketörerna!


I söndags red vi ut med Emmelie så vi var 4 hästar. Vi red samma runda som dagen före men lite längre. Mer trav och mer galopp. Blizzy galopperar som sagt hela tiden så nu försöker jag få henne att galoppera när JAG vill det. Det går inte alltid, men oftast. Hon drar liksom iväg lite granna själv, men är samtidigt aldrig svår att få stopp på! 

Alla tre pojkarna, Chimall, Norton och Mini är ju travhästar, så de var supertaggade mesta delen av rundan. De tyckte det var lite för kul tror jag. 









Här har vi bestämt oss för att galoppera upp för backen och står och diskuterar i vilken ordning vi ska ta det. Jag och Blizzy ska vara sist i allafall. Hon var ganska trött och är inte alls så snabb som de andra även om hon absolut inte är långsam. Simon gick upp för backen och filmade därifrån! Missa inte klippet längre ner!





Är så stolt över min lilla donna. Hon är lugn men framåt, och pigg fast enkel att stanna. Hon blir inte rädd i onödan och bara hänger på på allt! Norton är riktigt fin först i videon med! Han är alltid avslappnad och lugn när Linnea rider honom, fast Simon var liiite läskig sa han. Och örnen spetsade rakt framåt! 

Helt underbart hästliv! <3




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar